23948sdkhjf

Danske forbrugere er moderate pessimister

Handel og politikere har længe spejdet efter tegn på et bedre humør hos de danske forbrugere - og det gør de stadig.
Negative forbrugerforventninger har præget stort set hele 2012, med en tendens til forværring hen på efter-året.

Men selv om det måske er en ringe trøst, står det imidlertid langt værre til i andre lande, ikke overraskende især i Sydeuropa.

Ifølge den seneste globale forbrugertillids-undersøgelse fra The Nielsen Company faldt det danske indeks fra 95 til 92 i årets tredje kvartal, og det er lige nøjagtig gennemsnittet på verdensplan.

Indekstal fra 101 og opefter er tegn på overvejende optimisme, men det finder man kun i 12 ud af undersø-gelsens 58 lande.

Indien topper den globale liste med 119, mens det i Europa kun er Schweiz og Norge, der med henholdsvis 104 og 102 når så højt. Østrig med et indeks på 93 er nummer tre i Europa lige foran Danmark.

Læs mere i Dansk Handelsblad.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.097